Ilia python

می خواهم تو این وبلاگ بعضی از امکانات پایتون رو آموزش بدم

Ilia python

می خواهم تو این وبلاگ بعضی از امکانات پایتون رو آموزش بدم

۲ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

آموزش ساخت برچسب label

ایلیا نوری | پنجشنبه, ۵ اسفند ۱۴۰۰، ۰۶:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

tkinter image

سلام.

امروز می خواهم بهتون آموزش بدم چطور در پنجره ی گرافیکی تون برچسب ایجاد کنید.

برچسب فقط یک نوشته داره و کار خاصی رو انجام نمیده.

من برای ساخت پنجره قبلا توضیح دادم  و الان فقط ایجاد می کنم.

window = TK()

window.title("Main")

window.geometry("400x400")

window.mainloop()

خب ما الان تا الان یک صفحه ی 400 پیکسل در 400 پیکسل داریم که اسمش main است.

خب تنها کاری که برای ایجاد برچسب داریم اینه که این رو تایپ کنیم:

ilia = Label()

البته شما میتونید هر اسم دیگری بجای ilia بگذارید.

الان فقط یک برچسب داریم که هیچ کلمه ای روی اون نوشته نشده.

برای اینکار از text استفاده می کنیم.به اسن صورت:

ilia = Label(text="ilia")

البته همونطور که می دونید چون از " اسفاده کردیم از هر چیزی میتونید استفاده کنید.

همون طور هم که قبلا بهتنو گفتم باید تمام دستورات رو بین دستور mainloop قرار بدید.

الان اگه کد رو اجرا کنید،هیچ اتفاق خاصی نمیفته و فقط یک صفحه دارید.

برای اینکه ما فقط برچسب رو ایجاد کردیم.

باید اون رو وارد صفحه کنیم.

به روش هایی که تو این صفحه گفتم:

https://ilia-python.blog.ir/page/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D8%A7%DA%98%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1

این صفحه هم مال خودم است و از طریق منو بلاگ هم میتونید بهش دسترسی داشته باشید.

حالا میریم سراغ چیز هایی که میتونید درون پرانتز Label قرار بدید.

توجه داشته باشید بعد از هر کلمه ای که من بهتون میگم باید از علامت = اسفاده کنید.

  1. bg همون backgroundcolor رنگ پس زمینه خودمون است که باید درون " باشه.از هر نوع کدی هم پشتیبانی می کنه.
  2. fg همون forground رنگ نوشته خودمون است که باید درون " باشه.
  3. width همون طول است که باید به صورت عدد صحیح باشه.
  4. height همون عرض یا ارتفاع است که باید به صورت عدد صحیح باشه.توجه داشته باشید که هم طول و هم عرض واحدشون حروف است.
  5. relief همون شکل است که باید خودتون امتحان کنید و باید درون " باشه.من الان لیست چیز هایی که داره رو بهتون میدهم:

     "flat"
     "sunken"
     "groove"
     "ridge"
     "raised"

  6. bitmap یک سری علامت ها و نشونه ها هستند.باز هم باید درون " باشند.من لیست رو بهتون می گم:

    "error"
    "info"
     "gray75"
    "gray25"
     "gray12"
     "hourglass"
     "warning"
    "question"

  7. cursor همون شکل موس است.باز هم باید درون " باشهمتعجبمن لیست رو بهتون میگم:

    "dot"
     "dotbox"
     "cross"
    "clock"
    "circle"
    "sizing"
     "star"
    "target"
     "arrow"
     "pencil"
     "mouse"
    "heart"
    "fleur"
    "hand1"
     "hand2"
     "tcross"
     "gobbler"
     "exchange"
    "spraycan"
     "gumby"

  8. bd همون body بدنه است که باید به صورت عدد صحیح باشه.

ممنون که این آموزش رو دنبال کردید.

تا آموزشی دیگر خداحافظ

عکس زیبا پایتون

  • ایلیا نوری

آموزش ساخت پنجره ی گرافیکی

ایلیا نوری | چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

سلام دوستان.

از امروز قراره بهتون یاد بدم اپلیکیشن ویندوز بنویسید.

با زبان برنامه نویسی پایتون.

هر جلسه یک چیزشو بهتنو یاد میدم.

بعد از یکی دوماه میتونید بع سادگی اپلیکیشن ویندوز بنویسید.

همونطور که قبلا بهتنو قول دادم.

بعد از این هم آموزش ساخت بازی،آموزش ساخت اپلیکیشن برای تمامی پلتفرم ها و نوشتن وب رو هم بهتون یاد میدهم.

کلا جلسه های ساخت نرم افزار ویندوز با کتابخانه tkinter انجام میگیره.

این کتابخانه به طور خودکار روی پایتون نصبه و نیازی به نصب این کتابخناه نیست.

اول از همه باید کتابخانه را وارد کنیم:

         * from tkinter import 

اول از همه باید یک متغیر ایجاد کنیم.

هر اسمی می خواهید میتونید روش بگذارید.

مثلا window

ببرای ساخت پنجره باید از کلاس سازنده ی Tk استفاده کنید.به این صورت:

 ()window = TK

 و یک خط جای خالی می گذارید و این دستور را تایپ می کنید:

()window.mainloop

البته من چون اسم متغیرم window بود از این اسفاده کردم.

شما میتونید از هر اسمی که روی متغیر صفحه تون گداشتید استفاده کنید.

الان کد رئ اجرا کنید و یک صفحه ی ایجاد شده برای ویندوز می بینید.

به همین سادگیخندهچشمک

الان باید ویژگی هاشو تعیین کنیم.

مثلا چه رنگی باشه،کمترین سایزش چه اندازه باشه،بیشترین اندازه اش چقدر باشه،خود سایزش چقدر باشه،قابلیت تغییر سایز داشته باشه یا نه.

برای سایز باید از دستور geometry استفاده کنید.

window.geometry("400x400")

الان برای من یک پنجره 400 پیکسل در 400 پیکسل درست می کنه.

البته به جای 400 هر عددی میتونید قرار بدید ولی توجه داشته باشید که باید درون " یا ' باشه و بین دوتا عدد x(ایکس) قرار بدید.

البته کد باید قبل از دستور mainloop باشه.

کلا تو برنامه نویسی ویندوز باید تمامی کد هارو قبل mainloop قرار بدید.

برای قابلیت تغیر سایز باید از دستور resizable استفاده کنید.

()window.resizable
داخل دو پرانتز،دو تا مقدار میگیره.یکی طول و یکی عرض.
بین اون دوتا باید از , اسفاده کنید.
میتونید هم از True , False  و هم از 0 و 1 اسفاده کنید.
بعد از اون میریم سراغ کمترین سایز.
برای اینکار از دستور minsize استفاده می کنیم.
()window.minsize
الان باید بین دوتا پرانتز دو تا عدد صحیح قرار بدید و بینشون از , استفاده کنید.
بعد از اون قراره بریم سراغ بیشترین سایز.بیشترین سایز مثل کمترین ساز است با فرق اینکه بجای minsize از دستور maxsize استفاده می کنیم.
window.maxsize()
 و میریم سراغ رنگ پس زمینه:
window.config(color="")
داخل " میتونید از کد رنگ استفاده کنید.
ممنون که این آموزش را دنبال کردید.
فعلا خداحافظ.خندهPython icon
  • ایلیا نوری